נושא טבעת חודשי – פרויקטים שאפתניים

אז נכון שלאחרונה אני לא כותב כמעט בבלוג, וכמו שציינתי בכמה מקומות, די נטשתי אותו בגלל עיסוקים של החיים האמיתיים, עבודה, ענייני קהילה ואמא"י, וסתם כי זה אכל לי חלק לא קטן מהזמן הפנוי שלי. על אף זאת, החלטתי כן לקחת חלק בנושא טבעת החודשי, ואולי, מי יודע, לחזור לכתוב פה בקצב שהוא גדול מפוסט פעם בכמה חודשים טובים (כדי למצוא את האמצע בין לעדכן כל יום שני ללעדכן פעם בכמה חודשים).

אז… למי שלא יודע, הטבעת בדיוק עוברת תוכנית שיקום רחבה ובשל זה יש עכשיו גם פייסבוק לטבעת. בנוסף לזה, אנחנו ממש מחפשים בלוגרים, אנשים שסתם רוצים לכתוב לטבעת, כדי להרחיב את גודלה של הטבעת עוד יותר, ככה שעכשיו שיש עמוד פייסבוק, יש מקום קל לפנות ולהציע את עצמכם להיות חלק מהטבעת.

הנושא שלנו להיום הוא פרויקטים שאפתניים. כל הדברים האלו שתמיד הבלוגרים שלנו רצו להוציא לפועל אבל לא יצא להם מסיבה כזאת או אחרת. אתם יכולים לקרוא את הניסוח הרשמי יותר בבלוג הראשי של הטבעת, וגם לראות עוד פוסטים על הנושא.

הפרויקט עליו אני רציתי לדבר אתכם, שעד כמה שמישהו אמר לי בצחוק בעבר "אתה יודע, פה זה לא יפן, אל תנסה לקחת את זה לכיוון הזה", אני עדיין חושב שזה רעיון שיכול לעבוד טוב תחת כמה וכמה הנחות יסוד, הוא "בית קאראוקה".

בית קאראוקה

אם כך, כשמדברים על בית קאראוקה הרבה שאלות עולות. קודם כל עלינו להבין מה זה בעצם קאראוקה. הרי כולם יודעים שקאראוקה זה לשיר שירים, ומי שראה את הפרק עם אסף אשתר בפיג'מות יודע שהמקור של השם הוא במילה היפנית שפירושה "מקהלה ריקה". בארץ המושג נתפס כמילה מקבילה ל"שירה בציבור", הדבר הזה ששרה'לה שרון ידועה כמקדמת הגדולה ביותר שלו. אבל, כמעט כל חובבי האנימה יודעים שביפן, ארץ המקור, קאראוקה הוא דבר שמבוצע בד"כ בקבוצה קטנה, וזה משמש כמקום מאוד מוכר בשביל בילוי של קבוצות חברים קטנות, בגדלים של בין 2 ל-10 איש ככה.
ובארץ, כשמבטיחים לתת לך שירותי "קריוקי", או אומרים לך שיש "ערב קריוקי", למה הם בעצם מתכוונים? הם מתכוונים לזה שיש מסיבה גדולה שבה אנשים יוכלו לשיר שיר ולצפות בכל הצופים מסביב מסתכלים עליהם ואפילו לפעמים מצטרפים, וזה כמובן במקרה הטוב שבו באמת יש בן אדם שצועד קדימה כדי לשיר את השיר.

לפי המודל הזה נבנה מודל הקאראוקה אותו אנחנו מרימים כל כנס וכנס, ובככה הקאראוקה הוא בעצם סוג של "שירה בחברותא", כל בן אדם שבא מחכה לתורו ובזמן הזה שומע אנשים אחרים שרים, וחלק מהאנשים ששרים (בעיקר המפעילים, עליי לציין) נוהגים אפילו לנסות לעודד את הקהל לשיר איתם, נגיד בשירים לדוגמאת "OK!" מפוקימון, בו עדיף שאנשים ילוו אותך כל פעם שאתה צועק OK!
אבל, כשאני חושב על קאראוקה, מאז שמישהו העלה את הרעיון של "למה בעצם קאראוקה ככה?!?! אבל הוא צריך להיות כמו ביפן!!!" אני חושב על זה שאולי כדאי לעשות אותו כמו ביפן.

ומכאן בא הרעיון! בית הקאראוקה!!!!!! הרעיון הגדול ביותר של בית הקאראוקה הוא בית עסק של ממש, שיהיה פתוח בין השעות 16 לחצות (כדי שיהיה ברור המיתוג שלו כמקום בילוי) בו אנשים ישכרו חדר לפי הזמן שהם רוצים, בחדר הם יוכלו לקנות חטיפים להנאתם ולפי ההזמנה שהם ביצעו, לשיר שירים בשפה שהם בחרו. כל שפה תעלה מחיר שונה, כיוון שאין כל כך הרבה חובבי יפנית בארץ. מה שכן, ברגע שיש כזה מקום, אפשר בלי בעיה לקיים גם רשימת שירים ביפנית, ולאפשר לאנשים להזמין חדר בשביל לשיר בעיקר שירים ב*יפנית*.

האם רעיון כזה יצליח? רק ברגע שכזה דבר יבנה יהיה אפשר לדעת. אני בטוח שיש עוד אנשים חוץ ממני שעוד לפני אהבתם הרבה לאנימה ולתרבות יפן, רצו ללכת עם כמה חברים לעשות מסיבת קאראוקה, ולא היו יכולים כי לא היה מקום שאיפשר להם את זה, ככה שאני בטוח שיהיה שוק למקום שכזה שלא יהיה מוגבל רק ליפנית.

מה אני צריך לעשות? צריך הרבה כסף, ממש הרבה כסף. מדובר פה על להשכיר חנות של ממש, ולשפצה לצורה של חדרים, ככה שיכול להיות שאפילו צריך לקנות חנות של ממש, ולעקוב אחרי התכנון מחדש של המקום כדי לאפשר את זה שיהיו לפחות 4 חדרים בנוסף לדלפק כניסה, וזה רק בהתחלה. בנוסף לזה צריך לארגן תוכנה שתנהל את זה, את זה אפשר לעשות בחינם בשל העובדה שאני עדיין מתכנת, אבל צריך גם להשיג רישיונות להפעיל את המקום, ובשביל זה צריך להיות לי שיחת עסקים רצינית עם אקו"ם, שאחראיים על הזכויות של *הכל*, גם של שירים בעברית, גם של שירים באנגלית ואפילו של שירים ביפנית. העסק הזה יוסיף עוד לעלות הרעיון, אבל אחרי שאסיים את זה אהיה מסודר באופן כללי לחלוטין עם המשך הדרך. אחרי שסיימתי את זה צריך לעבוד עם ספקי מזון כדי לפתוח "מזנון" שלי במקום, ולהשיג את כל הרישיונות הנחוצים לזה. אחד ממקורות ההכנסה של בתי קאראוקה הוא האוכל שהם מוכרים שם, שכיוון שאסור להכניס לשם אוכל יש לו מחיר סביר, אבל גם כזה שבעל המקום מרוויח ממנו הרבה כסף.
אחרי שסיימתי את כל כאב הראש הזה, צריך לעבור למבצעי פתיחה ופרסום, הרבה פרסום. כל הדברים האלו דורשים כמות אדירה של עבודה ותקציב ולכן בהחלט מדובר כרגע רק על "רעיון" ולא על מעשה של ממש, ולכן זה "פרויקט שאפתני" שיושב בראשי.

מה אני עושה כדי להגיע לשם? שאלה טובה. כרגע עברתי לעבודה חדשה (בדיוק עכשיו מתחיל אותה) בה אני מרוויח הרבה יותר כסף, וכשאני אסיים את התואר השני, אני ארוויח אפילו עוד כסף. אני מנצל את הכסף הזה שאני מרוויח כדי לאפשר לעצמי בעתיד להשיג תקציב לכזה פרויקט. אני מקווה להמשיך ולעלות את כמות הנכסים שלי למצב שעוד 5-10 שנים לא יהיה לי בעיה להרים כזה דבר.
במקביל, אני מנסה להשריש את זה לקהילת האנימה. קצת קשה לעשות את זה כרגע, אבל זה חלק מהתכנונים שלי, ואולי הדבר הקרוב ביותר ברשימת התכנונים שלי. מי שלא יודע, כבר זמן מה יש לי רצון לשנות את המבנה של אירועי הקאראוקה כמו שהם עכשיו. אחד מהשינויים אותם אני מנסה להשיג הוא העובדה שיהיו כמה חדרי שירה בציבור, ובמקביל יהיו גם כמה חדרי VIP, שכל הרעיון של חדרי VIP זה שעל אף שהציוד שיהיה בהם יהיה פחות טוב מהזה של חדרי השירה בציבור, אנשים יוכלו להשכיר אותו לזמנים של שעה ויותר (במחיר לפי כמות האנשים שינצלו את החדר) ובעצם לשיר בינם לבין עצמם בכל משבצת הזמן הזאת, עם גרסאת תוכנה שתהיה גרסאת תוכנה לשימושם של אנשים פרטיים, ולא כזאת שצריכה מפעיל, כמו התוכנה הנוכחית (עד כמה שהיא ממש פשוטה).

אז מה מכאן? אשמח לשמוע תמיכה של אנשים ברעיונות ואפילו עצות שלכם, כי זה תמיד נחמד להעזר בדעות של אנשים אחרים, ואשמח לראות אתכם באירוע שכזה, במקרה והוא יתקיים בעתיד הקרוב, כי הדרך לבית הקאראוקה היא עוד ארוכה ומפותלת, אבל אם יש רעיון שלפי דעתי ממש שווה לשבת עליו ולהרכיבו עד הסוף, זה זה.

אז עד כאן להיום, אני מקווה לכתוב יותר פוסטים, עכשיו שיש עבודה חדשה, ואני מקווה שתבקרו גם בפרויקטים שאפתניים של חברי טבעת אחרים.

שלכם, אורי מרקוביץ', הבלוגר הזונח שעכשיו חזר לפה לזמן מה.

מאת: ThE WoRm

An Otaku, a committee member in AMAI (The Israeli organization for anime and manga), managed some conventions in Israel and translate manga from Japanese to English in my free time. Also a big board game enthusastic.

10 תגובות על ״נושא טבעת חודשי – פרויקטים שאפתניים״

  1. מנסיון שלי, קראוקה של חדרים קטנים, עם חברים קרובים הוא הרבה יותר מהנה מחדרים גדולים, במיוחד כשמעורב בזה הרבה אלכוהול, אני מקווה שהתוכנית הזאת תצא לפועל, למרות שהיא נשמעת מאוד רחוקה ממימוש.

    1. כן, מסכים שהיא ממש רחוקה ממימוש, בשל הצורך התקציבי הגדול, לכן אני מדבר על להתחיל בלארגן אותה באירוע קאראוקה ייעודי, בתקווה שייצא לי לארגן דבר כזה כבר בשנה הקרובה.

      אני חושב שזה בפני עצמו כבר יהיה התחלה של הנחלת כמה ערכים חדשים 😛

  2. המכשול העיקרי, מלבד העניין העסקי-ניהולי-כלכלי, זה גם המשאבים המוסיקליים.

    כדי שזה יהיה באמת מהנה אתה צריך מבחר עצום של שירים.
    במקומות כאלה לא משתמשים ב"גרסאות קראוקה" של שירים, אלא בקבצי מידי. אתה צריך כמות עצומה של קבצי MIDI איכותיים.
    כלומר – אתה צריך להעסיק כמות גדולה של מוזיקאים עם שמיעה מעולה והרבה מאוד זמן על הידיים כדי לשבת, להוציא משמיעה פרטיטורה של מאות שירים, לכתוב כקבצי מידי, ולתזמן ליריקה. יש כאן כמות קולוסאלית של עבודה.

    1. למען האמת, אני לא בטוח עד כמה זה יהיה חוקי במקרה ואני באמת אעבוד ככה, זה עוד דבר שצריך לבדוק ברגע שבו נתקדם. כשדיברתי על לשבת עם אקו"ם ולדבר על זה, דיברתי על גם להשיג גרסאות באיכות גבוהה יחסית לקאראוקה לשירים ישראליים ובאנגלית, כי בעצם כחלק מזה שאני מבקש אישור הפעלה למקום מאקו"ם שאני גם מקבל זכויות בדרך להשמעת אותם קבצי קאראוקה.

      בקשר לנושאי התזמון… זה בהחלט חלק שייקח הרבה עבודה, אך אחד הבקשות שהעברתי בזמנו לשדרוג התוכנה הקיימת היא לאפשר לה סוג של משחק בין שירים שיש להם מילים בקובץ טקסט (לאלו אין צורך בתזמון) ולקליפים של ממש שאני רוצה שיתווספו למאגר לאט לאט. ככה שגם כשהרעיון ייצא לפועל, אמור כבר להיות מאגר לא קטן של קליפים מתוזמנים שיהיה אפשר להשתמש בהם ברגע הצורך.

      בסופו של דבר יש בתי קאראוקה בעולם, ככה שכל מה שצריך זה לפנות אל חלקם בבקשת עזרה כזאת או אחרת בהשגת מאגרים וכדומה (שזה שוב חוזר להיות סוגיה תקציבית).

    2. דווקא בקראוקה היפנים שעליהם הוא ביסס את כל העסק הזה לא משתמשים בקבצי MIDI אלא בקאברים.

      ואני לא חושב שגם אם היה צורך להשתמש בקבצי מידי היה צורך שאנשים יוציא אותם משמיעה בהתחשבות בעובדה שגם ככה צריך לשלם לחברה זו או אחרת על השימוש אז הגיוני שיהיה אפשרי גם לקבל מהם את זה.
      וכמובן שאני דיי בטוח שגם ביפן זה לא כל בית קראוקה שמכין את המקורות שלו בעצמו אלא שיש גוף שממנו הם קונים\משכירים את כל העסק.

  3. אם אתה באמת *באמת* רציני בנושא הייתי מציע לך לפנות לאנשי מקצוע וספרות מקצועית. לקרוא ספרים בנושא ייזמות, להתייעץ עם יזמים ואנשי מקצוע ולראות איך אפשר להרים דבר כזה בכלל, מה החסרונות והיתרונות, מה אתה באמת צריך לעשות ומה לא. ובאמת לשבת ולחשוב אם זה בכלל אפשרי – כלכלית, שיווקית, ואם קיים הביקוש.

    לחסוך קצת כסף, לארגן אירועים, חלומות בהקיץ כאלו לא יביאו לך את התוצאה המתבקשת. אם אתה באמת רוצה לנסות להרים פרויקט בסדר גודל כזה אתה צריך להתחיל לחשוב בדרך אחרת לגמרי וללכת בגישה אחרת לגמרי.

    במידה ואתה עדיין רציני, אני מאחל לך בהצלחה.

    1. לארגן אירוע פה או שם זה נושא של הצגת רעיון ראשוני. זה כמו שבמקום להקים מייד קפה של ממש מרימים מייד קפה בכנס ואז רואים איך הדבר הזה רץ.

      אני מבין את מה שאתה אומר על גישה אחרת לגמרי, וכרגע מבחינתי אני "בהילוך ראשון", אפשר להגיד, בודק את השטח, מעלה רעיון, לפני שאני הולך לנסות להריץ אותו הלאה בצורה אמיתית. ההרצה שאני מקווה לבצע כבר השנה מבחינתי זאת בדיקת קרקע להתחלת דיבורים ובירורים, שגם אם ייקחו הרבה זמן, בתקווה יניבו תוצאות בעוד מספר שנים.

      הדיבורים על ה"לחסוך כסף" זה רק כדי שיהיה לי מראה יותר רציני כשאני אשנה הילוך ואתחיל לעבוד על זה בצורה רצינית, כנ"ל על הרמת האירוע ניסיון, שהוא סוג של לבנה בתצוגת הרצינות המדוברת.

      אבל תודה על העצה, אני מסכים איתך מאוד בסופו של דבר, אני רק מאמין שזאת קרקע נחוצה, ולא שלב להתקע בו לנצח.

      1. אני דווקא חושב שזה בכלל לא כזה נורא אם זה "יתקע בשלב הזה לנצח".
        אם כי זה יהיה נחמד אני בטוח שיהיה מקום קבוע שאפשר ללכת אליו לקראוקה המקום הזה עדיין יהיה מוגבל, אני בספק שזה יתפתח לרשת שתכסה את כל הארץ(ובטח שלא בזמן קצר) ולכן גם אם יהיה מקום קבוע כזה הוא יהיה מוגבל מבחינה גיאוגרפית לאיזור יחסית ספציפי.

        בגלל זה אני חושב שהרבה יותר ריאלי, וכמעט שלא פחות טוב יהיה אם דבר כזה ירוץ במועדים ספציפים, קבועים או לא קבועים, לאורך השנה.
        כל עוד יהיו פעם-פעמיים-שלוש (מה שכמובן הוא לא כזה שונה מהמצב כרגע, בהנחה שבכל כנס של אמאי תהיה הפעילות הזו פלוס פעילות יעודית אחת בשנה) אני חושב שזה יהיה יותר ממספיק לרוב האנשים. ולא הרבה פחות ממספר הפעמים התיאורטי שהם גם ככה היו הולכים לזה.

        הענין העיקרי הוא פחות הקביעות של זה תל אביב או איפה שלא יהיה ויותר הרמה הטכנית של זה בפעמים שזה כן יתרחש.
        כל עוד לא יהיה עמוס מדי ומסובך מדי להרשם לדבר כזה אני חושב שהדבר שהכי חשוב הוא פשוט שהוא ירוץ ברמה שדומה לאיך שזה היה רץ אם זה באמת היה חלק מעסק שכזה(תוכנות, בידוד מהסביבה החיצונית, שירותים נלווים כגון אוכל\שתיה וכו' וציוד כמו מסך רמקולי ומיקרופון).
        וזה לא נראה לי כזה דבר מסובך(תקציבית או ביצועית) לארגן פעם-פעמיים בשנה.

  4. נשמע מגניב, מה שכן, אתה יכול לעשות פיוז'ן של קריוקי מייד קפה, בגלל שהיו כמה מועדוני קריוקי בת"א לפני כמה שנים, כולם פשטו את הרגל במהרה, אבל אם יהיה לך משהו יפני אקסטרה אולי זה יכול לעבוד…

להשאיר תגובה

